Museoiden

Lime-technologies auttaa nostamaan museon asiakastyytyväisyyttä

Museoita ei ehkä ensi kuulemalta mielletä sellaisiksi kohteiksi, joissa asiakastyytyväisyys olisi kaiken A ja O. Kuitenkin myös museoiden on tärkeää huolehtia siitä, että sen asiakkaat ovat tyytyväisiä ja saavat museon toiminnasta arkeensa lisäarvoa. Kuinka museo voi selvittää mitä mieltä sen asiakkaat ovat sen toiminnasta ja kuinka ne voivat parantaa asiakkaidensa tyytyväisyyden tasoa? Hyvä ratkaisu tähän haastavalta kuulostavaan tehtävään löytyy osoitteesta https://www.lime-technologies.com/fi/ ja kerromme tästä ratkaisuvaihtoehdosta pähkinänkuoressa myös tässä artikkelissa.

 

Museon CRM haltuun

Kun puhutaan asiakastyytyväisyydestä ja sellaisista järjestelmistä, joiden avulla asiakastyytyväisyydestä pyritään pitämään huolta, tulee yleensä pian vastaan CRM-termi. CRM viittaa sanoihin Customer Relationship Management eli suomeksi lyhyesti asiakkuudenhallintaan. Osoitteessa https://www.lime-technologies.com/fi/ majaileva Lime-technologies on erikoistunut erilaisten asiakkuudenhallintaan liittyvien ongelmien ratkaisemiseen. Lisäksi se tarjoaa asiakasyrityksilleen mahdollisuuden pitää asiakkaistaan mahdollisimman hyvää huolta.

Jotta museo tai muu yritys voisi huolehtia asiakkaistaan mahdollisimman hyvin, tulee sen ensin tuntea asiakkaansa mahdollisimman hyvin. Erityisen tärkeää on tuntea asiakkaan tarpeet ja toiveet omaa palvelua kohtaan ja juuri tässä tehtävässä museo voi saada apua https://www.lime-technologies.com/fi/ -sivustolta. Mitä henkilökohtaisemmin museo tuntee kunkin asiakkaan, sitä henkilökohtaisempaa markkinointia ja muuta viestintää se pystyy tälle asiakkaalle kohdentamaan.

Kun asiakkaan asiakastiedot ovat kätevästi yhdessä paikassa, on museon asiakaspalvelijan helppo löytää ne ja hyödyntää niitä kohdatessaan asiakkaan henkilökohtaisesti tai vaikkapa puhelimitse. Tällöin järjestelmä auttaa nopeuttamaan asiakaspalvelua ja tekee siitä erityisen sujuvaa. Asiakas kokee saavansa osakseen arvostusta, kun hänen taustansa tunnetaan toisessa päässä, eikä hänen tarvitse kertoa kaikkia tietojaan joka kerta uudelleen.

Käytännön esimerkkejä

Jos asiakas pitää esimerkiksi aivan erityisesti käsintehdyistä matoista ja haluaa aina tutustua uusiin mattoja esitteleviin näyttelyihin, kannattaa hänelle ehdottomasti suunnata käsintehtyjen mattojen näyttelyitä koskevaa mainontaa. Kyseinen asiakas saattaa helposti maksaa myös vaikkapa mattonäyttelyyn liittyvästä opastetusta kierroksesta, joten myös tällaisia lisäpalveluita kannattaa ehdottomasti mainostaa juuri tälle asiakkaalle.

Erityisen pienellä budjetilla museossa vieraileva asiakas tai niin sanottu tarkan markan asiakas saattaa olla erityisen kiinnostunut esimerkiksi museon ilmaispäivistä tai museokortista, jonka lunastamalla tietyissä museoissa voi vierailla jatkossa maksutta niin monta kertaa kuin haluaa ja ehtii museokortin voimassaoloaikana. Tieto tällaisen museoasiakkaan ostokäyttäytymisestä auttaa museota kohdentamaan ilmaispäivien tai museokortin markkinointia erityisesti juuri tällaisille asiakkaille. Kun museon asiakas saa museolta mahdollisimman hyvin kohdennettua postia, tarttuu hän todennäköisesti tavallista helpommin hänelle esitettyihin tarjouksiin.

Modernissa liiketoimintaympäristössä suuren museon on mahdotonta kirjata kunkin asiakkaan asiakastiedot ruutuvihkoon ja ammentaa tätä tietoa aina, kun asiakkaille lähetetään esimerkiksi uutiskirjeitä. Tämän vuoksi etenkin suuren museon on tärkeää koota asiakastietonsa näppärästi yhteen paikkaan sähköisessä muodossa Lime-technologies-yrityksen CRM-ratkaisujen avulla. Kun museon markkinointi ja asiakaspalvelu on mahdollisimman potentiaalisesti kohdennettua ja kun museon asiakas tuntee saavansa museolta henkilökohtaista palvelua, on erittäin todennäköistä, että hän on tyytyväinen museolta saamaansa palveluun. Tyytyväisten asiakkaiden tiedetään rummuttavan tyytyväisyyttään eteenpäin viidakkorummun tavoin, joten tyytyväinen asiakas poikii museolle yleensä pian lisää tyytyväisiä asiakkaita. Toisaalta on tärkeää muistaa, että tyytymättömät asiakkaat rummuttavat yleensä vielä kovempaa, joten menestystä haluavalla museolla ei todellakaan ole varaa tyytymättömiin asiakkaisiin!